Životní situace
Každý z nás se již ocitl v situaci, kdy potřeboval poradit, informovat se, zeptat se, jak např. řešit vyřizování nových osobních dokladů, co dělat, když přijdu o práci, co potřebuji k vyřízení důchodu apod.
Nyní máte na webových stránkách možnost nalézt odpovědi na vaše problémy a otázky. Je zde připraveno několik oblastí ze života každého z nás, ve kterých se dozvíte spoustu důležitých a potřebných informací a dozvíte se v nich jak co zařídit, kam zajít, co si vzít s sebou.
« Zpět na Strom životních situací
Podání stížnosti na příslušníka či zaměstnance Policie České republiky
3. Pojmenování (název) životní situace
Podání stížnosti na příslušníka či zaměstnance Policie České republiky
4. Základní informace k životní situaci
Pokud se občan domnívá, že se setkal s nevhodným, popřípadě až protizákonným chováním či postupem příslušníka nebo zaměstnance policie, má právo na tuto skutečnost poukázat.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci je oprávněn jednat každý dotčený občan.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Stížnost je třeba podat u útvaru policie, proti jehož příslušníkovi nebo zaměstnanci směřuje.
Za správné vyřízení stížnosti odpovídá ředitel útvaru policie.
Pokud stěžovatel má za to, že jeho stížnost nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán (útvar policie), aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.
Útvar, který stížnost přijal a není k jejímu vyřízení věcně příslušný, ji postoupí útvaru, do jehož působnosti vyřízení náleží, a současně o tom vyrozumí stěžovatele. Z toho důvodu je třeba důsledně dodržovat ustanovení příslušného právního předpisu a v první řadě se obracet na ředitele útvaru policie, nadřízeného konkrétnímu příslušníkovi nebo zaměstnanci policie.
Pokud občan nedodrží výše uvedený postup, prodlužuje se doba vyřízení stížnosti; proto není na místě zasílat stížnosti k rukám ministra vnitra či policejního prezidenta.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Stížnost je možné podat ústně nebo písemně u útvaru policie, proti jehož příslušníkovi nebo zaměstnanci směřuje.
Podání učiněné jinými technickými prostředky nebo elektornicky bez použití uznávaného elektronického podpisu musí být do pěti dnů potvrzeno nebo doplněno písemně či ústně do protokolu a nebo elektronicky uznávaným elekronickým podpisem.
Stížnosti na
útvary policie s celostátní působností můžete zasílat na Odbor vnitřní kontroly Policejního prezidia České republiky, a to prostřednictvím e-mailové adresy:
pp.ovk@pcr.cz (případně se na toto pracoviště můžete obracet také telefonicky na čísle: 974 827 301).
Vyřízení stížností směřujících na jiné
útvary policie nebo jejich příslušníky či zaměstnance prostřednictvím této e-mailové adresy je také možné, ale pro rychlejší a efektivnější doručení je vhodnější zasílat podání týkající se
krajských ředitelství přímo těmto útvarům.
Upozornění:
Výše uvedené spojení nezajišťuje pomoc v tísni, v naléhavých případech se obracejte na
nejbližší policejní útvar nebo na linku tísňového volání 158.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Protikorupční opatření
Na tuto e-mailovou adresu je tedy možné zasílat vaše názory, postřehy, připomínky, či popsat konkrétní případy:
pp.ovk@pcr.cz.
Pokud si přejete zaslat zpětnou odpověď, uveďte adresu pro poštovní styk; pokud adresu pro poštovní styk neuvedete, nebo neuvedete uznávaný elektronický podpis případně datovou schránku policie využije vaše příspěvky pouze pro vnitřní potřebu.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Stížnost by měla být co nejkonkrétnější; měla by obsahovat všechna známá data k příslušníkovi nebo zaměstnanci policie či k útvaru policie, na kterého směřuje (jméno, služební číslo, popřípadě registrační značku služebního vozidla, jehož posádka vůči občanovi zasahovala).
Důležité je i přesné popsání místa a času, kdy došlo k jednání nebo chování, jež je příčinou stížnosti, uvedení případných svědků a další podrobnosti, které by co nejvíce a nejpřesněji konkretizovaly situaci.
Zejména je nezbytné, aby stížnost obsahovala:
- jméno, příjmení, datum narození a kontaktní poštovní adresu a podpis stěžovatele nebo uznávaný elektronický podpis,
- název firmy, identifikační číslo, sídlo, a podpis statutárního zástupce, stěžuje-li si právnická osoba,
- stručný popis toho, čeho se stěžovatel domáhá, případně uvedení, jaké právo stěžovatele bylo porušeno a jakým způsobem,
- co nejvíce konkrétních údajů, které mohou pomoci při prošetřování.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádné formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Stížnost, která nebyla vyřízena ihned, musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení útvaru policie příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn.
Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
18. Jaké jsou související předpisy
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Pokud stěžovatel má za to, že jeho stížnost nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán (útvar policie), aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Odbor vnitřní kontroly Policejního prezidia České republiky
26. Kontaktní osoba
pplk. Mgr. Petr Šilberský
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
28. Popis byl naposledy aktualizován
29. Datum konce platnosti popisu
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace